منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بزن بریم

گاز سوسک پنج برابر گاز انسان قدرت دارد

اگر تا به حال جوابي براي اينکه چرا از سوسک مي‌ترسيد نداشتيد، حالا مي‌توانيد بگوييد که دانشمندان متوجه شده‌اند که گاز سوسک شاخدار بسيار سهمگين است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، يک سوسک حمام که آرواره‌هاي بسيار قوي‌‌اي هم دارد، مي‌تواند گازي پنج برابر قوي‌تر از انسان بگيرد. با توجه به اندازه جثه يک سوسک، قدرت اين گاز پنجاه برابر وزن سوسک است. واقعيت اين است که اين سوسک‌هاي گاهي بي‌رحمانه طعمه‌هايشان را با اين آرواره‌ها تکه و پاره مي‌کنند.

به گفته محققاني که براي اولين بار قدرت گاز حشرات خانگي را در آمريکا اندازه گرفته‌اند، آرواره‌هاي اين سوسک‌ها، زماني که به جسم سختي مي‌رسد، مانند يک اره فعال مي‌شود تا بتواند قدرت بيشتري را براي سوسک ايجاد کند. تام ويمن، يکي از پژوهشگران دانشگاه کمبريج که اين تحقيق را انجام داده‌اند مي‌گويد: «سوسک‌ها، به عنوان يکي از حشرات خانگي، در چرخه طبيعي بسياري از مناطق محيط زيستي نقش مهمي ايفا مي‌کنند. تحقيقاتي از اين دست در سازه‌هاي مهندسي الهام‌گرفته از طبيعت بسيار مفيد هستند.»اين تحقيق شامل مطالعه بيش از سيصد گاز سوسک، از گازهاي کوتاه و سريع تا گازهاي عميق و دردناک، توسط سوسک‌ها مي‌شد. «گازهاي کوتاه توسط ماهيچه‌هاي فيبري انجام مي‌شود در صورتيکه در گازهاي طولاني‌تر، عميق‌تر و محکم‌تر ماهيچه‌هاي اضافه‌اي هم در دهان سوسک به کار مي‌افتد تا اثر آن بيشتر شود.»

دهان سوسک شامل يک جفت آرواره افقي است که به شکل دو تيغه موازي هم قرار گرفته‌اند. از اين آرواره‌‌ها براي خرد کردن غذا، حفر سوراخ، حمل اجسام، دفاع در برابر بقيه موجودات و همينطور غذا دادن به سوسک‌هاي نوزاد تازه از تخم بيرون آمده استفاده مي‌شود. با آنکه اين مدل از آرواره‌ها در بدن حشرات ديگر هم موجود است، اما پژوهشگران از نحوه کار ماهيچه‌هاي فيبري و  نحوه توليد قدرت آن شگفت‌زده شده‌اند. شايد روزي مهندسان، با الگو گرفتن از نحوه کارکرد آرواره‌هاي سوسک‌ها، موفق به ساخت موتورهاي کوچکي شوند که نيروي بسيار زيادي توليد مي‌کنند.

‫2 نظر

  • راضیه گفت:

    سلام خمیر امحا واقعا عالی هست و ما رو نجات داد از همه مهمتر اینکه غیر سمی و بدون بو هست و برای بچه ها اصلا ضرر نداره واقعا متشکرم از محصول خوبتون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *